fredag 29 mars 2019

Det är inte meningsfullt att allt ska vara meningsfullt

"Läraren ska organisera och genomföra arbetet så att eleven upplever att kunskap är meningsfull".- Läroplan för grundskolan 2011.

Detta låter onekligen fint och logiskt. Eleverna ska ju känna att det de lär sig är till nytta och inget ska någonsin kännas tråkigt eller oanvändbart.
-Åh va roligt, idag ska vi träna multiplikationstabellen i en timme! (sa ingen elev någonsin).

Att skriva in ett sådant citat i läroplanen är dumt, på riktigt dumt. En stor del av den lärdom elever drar genom att gå i skolan är att allt kan inte vara roligt hela tiden. Om skolan är ett enda stort kalas och allt man gör känns uppfyllande och meningsfullt, vad händer då när man som nittonåring får sitt första jobb som cafébiträde? Orkar man fortsätta jobba när tjugo personer i rad gnällt på att man inte serverar veganska, laktos och glutenfria frallor och chefen hotar med uppsägning om man inte tar samtliga kvällspass? Läroplanen bör istället uppmuntra att elever lär sig: Det här känns fruktansvärt tråkigt och jobbigt, men jag gör det ändå för jag kommer ha stor nytta av det i framtiden.

Jordan Peterson (amerikansk psykiatriker) nämner i sin bok 12 rules for life ett uttryck som lyder "delayed gratification". Detta betyder på svenska ungefär: Att kunna göra en uppoffring nu, för att att i framtiden kunna åtnjuta frukten av uppoffringen. Översatt till skolspråk: "Om jag lär mig dessa trista matematiska uppställningar nu, kommer jag troligtvis ha nytta av dem i framtiden. Jag litar på min lärare och mina föräldrar när de säger att det är viktigt." Enligt Peterson har människor som kan skjuta upp belöningar till framtiden större chans att få ett bra liv, både socialt, ekonomiskt och psykiskt.

När jag gick på högskolan tyckte jag att mins 40% av utbildningen bestod av postmarxistiskt nonsens, vilket gjorde mig uttråkad och provocerad. Dock tog jag mig igenom drygt ett år av meningslösa föreläsningar för att jag visste att jag skulle kunna få ett bra yrke senare. Hade jag inte haft den ihärdigheten hade jag inte varit lärare idag. Jag offrade tid och ansträngning då för att kunna njuta av ett bra yrke med god inkomst nu (delayed gratification).

De elever jag mött som lyckas bra anstränger sig även när uppgifterna jag ger dem kan uppfattas som tråkiga och enformiga. De vet att de kommer ha nytta av dem i framtiden.

Detta betyder givetvis inte att lärare inte ska försöka göra undervisningen inspirerande. Inspiration är jätteviktigt! Dock blir det problematiskt om lärare förväntas leverera en skolgång som alltid upplevs som kul och meningsfull.Det gynnar helt enkelt inte eleverna.

Avslutningsvis citeras en mycket klok pappa till en av mina elever. Sunt förnuft uttrycktes på västgötska: "Allt här i livet kan inte vara roligt. En del saker måste en bara göra."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar